playmix.blogg.se

2018-08-16
06:08:00

Kejsarens ankomst till Sverige den 18 augusti 1984!

Idag (18/8) för exakt 34 år sen började Kejsaren säljas i leksaksbutiker runt om i Sverige, Kejsaren släpptes sen nationellt den 18 augusti 1984. PlayMix (dotterbolag till BRIO) hade 2 år tidigare fått licensen och blivit den officiella GM partnern för skandinavien (efter Algas misslyckade lanseringsförsök 1978), under kommande år gjorde PlayMix massa kampanjer och butiksmaterial med stor framgång, både med hjälp av externa reklambyråer, men främst med hjälp av BRIO’s egna reklamavdelning. Detta var tvunget då man behövde övertyga leksakshandlarna om att återinvestera i Star Wars då många mindes Alga’s misslyckade satsning på leksakerna och många butiker hade fortfarande kvar lager av gamla SW leksaker vid återlanseringen 1982. Men med hjälp av smarta kampanjer och rätt timing lyckades man med råge, över 2 miljoner action figurer såldes mellan 1982-86. Och ett exempel på en enormt lyckad kampanj var Kejsarens ankomst till Sverige…

PlayMix besökte regelbundet de stora leksaksmässorna och hade ett tight samarbete med Kenner. Idén till den svenska Kejsar-kampanjen kom garanterat genom dessa kontakter. Den svenska säljchefen inspirerades av både Kenner’s och Palitoy’s kampanjer för kejsaren:

http://theswca.com/images-speci/mailaways/emperor.html

http://theswca.com/images-speci/harper/palitoy-art-emperor.html

Besök på Toy Fair i New York blev säkert en inspirationskälla också, där Kejsaren hade en prominent roll i Kenner’s utställning:

http://theswca.com/images-speci/toyfair/84-throneroom-1.html

 

Hur skulle man då göra något speciellt för Kejsarens ankomst till Sverige. Jo, man skapade på sätt och viss en falsk begränsad åtkomst för figuren. PlayMix började med att skicka ut ett vykort till leksaksbutikerna i hela landet där man presenterade ankomsten som var satt till den 18:e augusti 1984. Man anlitade dessutom en lokal fotograf (som nu i efterhand verkat ha kunnat se in i framtiden och veta att kejsaren redan varit på Vader’s hemplanet Mustafar) som att ta en unik kampanjbild.



 

Genom denna kampanj fick man leksaksbutiker att beställa mer och känna att det var ett unikt tillfälle att köpa på sig den högt eftertraktade Kejsaren. Man kunde köpa lådor med 12st, 36st eller 96st. Merparten av dessa var trilogos men det finns exempel på sålda Return kort också. De som beställde blev lovade att få beställningen senast den 17:e augusti, tillsammans med gubbarna skapade och skickade PlayMix även med en display-skylt och en löpsedel samt en återförsäljarannons. Löpsedeln har hittills inte hittats, men annons-avdraget ser ni i bilderna, och fram till för ett gäng månader sen hade vi bara sett den unika skylten i interna bilder från PlayMix, men den som söker han finner, och nu finns ett ex av skylten i min samling. 

 

I samlingen finns även en faktura från en annan källa där en leksaksbutik beställt 48st Kejsare för totalt 573.60 kronor!!! Läser man fakturan ser man att lådan med Kejsarna skickades ut den 13 augusti så att handlaren hade tid att skylta upp och displaya inför Kejsarens ankomst den 18:e.

 
Kejsaren i sin förpackning nedan har ett PlayMix klistermärke med det interna artikelnumret som matchar fakturan. Dessa smala rosa klisterlappar med lådans artikelnummer började PlayMix sätta på sina saker när efterfrågan på leveranser blev galet stor, de kämpade med felleveranser och detta var ett sätt att kontrollera lådornas innehåll.
 
Som ni kan läsa på vykortets baksida fick handlarna förutom en butiksskylt en löpsedel (någon som sett, har eller minns denna så kontakta mig gärna: [email protected]) samt en ÅF annons. Det står för Återförsäljarannons som leksaksbutikerna kunde använda för att annonser i dagspress, utrymmet längst ner är blankt och där satte handlarna in sitt butiksnamn och adress. Någon som känner sig manad att leta genom tidningar på bibliotek runt om i landet kring dessa datum så kör på och kontakta mig om ni hittar något. Det svartvita annonsavdraget ni ser här är förhoppningsvis i ett tidigt skede då "kommer" är felstavat :)
 

Så här minns en fd PlayMix anställd kampanjen:

 

"Det jag minns av kampanjen med Kejsaren var att vi endast hade en (1) endaste figur som produktprov. Den fotograferade vi och jag lät Stor & Liten ställa ut den i skyltfönstret mot Hamngatan. Endast med texten: "Kejsaren kommer den 18 augusti".

Jag åkte dit vid öppningen klockan 10.00 och kunde konstatera att det redan då var en liten kö av Star Wars entusiaster samlade.Denna och när vi gjorde en kampanj med butiken som sålde den 1 000 000 figuren gillade jag mest. Du minns kanske att det var Zetterlunds Leksaker i Västerås. Vi delade ju ut 1000 figurer till lika många besökare på Stora Torget."

Men mer om "1 000 000" i ett kommande inlägg.


Förutom den specifika lanseringen på Stor & Liten och den generella nationella lanseringen, la PlayMix extra energi på Åhlens i Stockholm, dit skickade man sin reklamman som byggde upp ett fantastiskt diorama med leksaker och kostymer för att dramatisera kejsarens ankomst. Fantastiskt kreativt, framförallt panelerna i bakgrunden som för tankarna till turkiska bootleg linjen Uzay’s unika cardback art:

http://theswca.com/images-speci/yglesias/uzay.html

 

 

Darth Vaders dräkt hyrdes in från Palitoy och Emperors Royal Guard skapades med hjälp av en Don Post mask samt att reklam-mannens fru sydde upp dräkten :)

 
 
Kampanjen var succé och sålde slut snabbt i de flesta av de 500 butikerna som var med i kampanjen! Detta kan man läsa lite kort om i denna lilla artikel i en fackpresstidning.
 

I kommande skyltmaterial från PlayMix återsåg vi Kejsaren i en prominent plats, enda figuren med svensk översättning dessutom. Även denna display är ett helt nytt tidigare okänt fynd.

 

Ganska imponerande satsning och kampanj från ett litet kreativt företag i småland i lilla Sverige. Kejsaren anlände verkligen till Sverige med blixtar och dunder!

En del av min PlayMix kejsaren display...
 
 

 

Har ni mer svensk material eller info angående Kejsarens ankomst (eller annat PlayMix relaterat) tveka inte att höra av dig till [email protected]

 

 

Good, good... Let the knowledge flow through you.